tisdag 11 november 2008

Skisser på dockor

Funderar på att göra en docka som jag placerar i olika miljöer. Miljöer som är svåra att vara i. (Koppling till meditationen och utmaningen i att bara vara den man är i det man gör. Vara öppen för den potensial som finns i denna stund).
I en miljö som Antarktis, snölandskap.
Jag har tittat på Planet Earth om berglandskap. Där är allt liv utelämnat till att bara överleva. Snöleopaderna jagar bockar för sin föda. De lever ett hårt liv där kampen för födan inte alltid leder till tillfredställelse. Motstånd. Tystnad. Se det man har och är tacksam. Koppling till barnen i skolan. Behöver man vara utsatt för att uppskatta och se det man har? Ja jag tror det.

Jag skall även se Planet Earths film om islandskap.

Jag har nyligen läst som kvällssaga för Alma, "Med Espen i polarisen". Den handlar om en tioårig pojke som får följa med sin pappa på en expedition till Antarktis. Pappan är forskare och studerar isbjörnar. De möter många isbjörnar och fåglar, som de märker. Historien är en sann historia och det är Espens pappa som skrivit boken. Pojken som är tio år vid resan är bara några år äldre än jag.

Boken gjorde starkt intryck på mig.


Inspiration till mina dockor, en bild ur Rapporten från Sveriges inre. Psyke kampanjen, http://www.sverigesinre.nu/ Illustrationen är gjord av Jesper Waldersten

Med vissa sår går livet vidare och är möjligt att stålt fortsätta.


Rent estetiskt fastnade jag för denna bilden.













Inga kommentarer: