måndag 10 november 2008

Försök till att formulera ett PM

Jag har tänkt att i detta examensarbete fundera kring och undersöka följande;

- Hur man kan lägga upp undervisningen i skolan på ett sätt som ger eleverna utrymme för reflektion, återkoppling och eftertanke i sitt arbete?

- Hur skall man få eleverna att kämpa när det tar emot och finns motstånd och svårigheter?

- Meningsskapande. Om de känner att det är meningsfullt och att det berör dem även utanför skolan. Kan det göra att de vill anstränga sig.

Vi kan inte tugga maten åt dem.

- Om jag skapar förutstättningarna som lärare. Men det innebär forfarnde att eleven måste anstränga sig för sin egen skull.

- Kan man begripa det när man fortfarande är barn och tar mycket förgivet? Kan de se de möjligheter de har när de är mitt uppe i det?

Jag kommer att serva på en mediationsretreat under tio dagar mellan den 19 nov - 30 nov. Detta skall vara en del av mitt examensarbete. Om det skall vara en del av min gestaltning vet jag inte i nuläget. Jag har tänkt att använda det som ett undersökande av de frågeställningar jag har ställt. Jag kommer att serva på meditationskursen, jag tänker i nuläget att ingredienser den rollen har skulle kunna påminna om rollen man har som lärare.

Gestaltning
Jag skulle vilja gestalta utifrån dessa begrepp som jag valt som nyckelord.

Reflektion, eftertanke, återkoppling, "att se saker som det egentligen är", motstånd, friktion, omsorg, acceptera, långsamhet, tillhörighet och fördjupa

Litteratur som jag skall titta närmre på:
Jag skall studera vad som står i den kommunala kursplanerna men även RS skolans kursplan

Freinet. C. För folkets skola
Andersen. T. Reflekterande processer. Samtal och samtal om samtalen
Grandelius. B. Att sätta gränser. Ett villkor för växande
Gardner. H. De sju intelligenserna
Dysthe. O. Det flerstämmiga klassrummet

2 kommentarer:

Annica sa...

tänker likadana tankar... hittade en blogg, vet inte, men kanske kan det finnas nåt där? www.nilsonne.se
Ska på min första meditationskurs i kväll...

glaqpet sa...

"- Om jag skapar förutstättningarna som lärare. Men det innebär forfarnde att eleven måste anstränga sig för sin egen skull.

- Kan man begripa det när man fortfarande är barn och tar mycket förgivet? Kan de se de möjligheter de har när de är mitt uppe i det?"

Precis det här funderar jag också mycket över just nu. Efter snart en termin som utbildad lärare och ett helt galet slit med att skapa just det du skriver om, tid för samtal, reflektion... men med elever som inte riktigt förstår, inte kan se det jag ser eller helt enkelt inte har lust att se... "kan vi inte jobba nu" brukar dom säga :)

Hur sjutton skall man bära sig åt för att skapa ett intresse för dessa delar av processen?