fredag 7 november 2008

spridda tankar

Långsamhet
Reducera mängden uppgifter - få gå på djupet med ett projekt. Kan få in mycket i ett projekt om jag ser på det ur många perspektiv. Se varthän det leder, - genererar kanske i något annat
Läroplan - Kursplaner, vad står i dem? Kommunala, Rud.Stein. skolans kursplan.
Livsinställning
I skolans värld
Dra ned tempot - fördjupa
Skriva en egen kursplan utifrån min vision, skicka till skolverket och fråga, om jag skulle få godkänt för det här?
Att vara där
behov av retreat - nytt bränsle, påminnelse om
Utmaningen är inte att göra det eller att klara det, att meditatitera på ett meditationscenter utan att "göra det" i denna världen som vi lever i. I skolan värld. Kan jag lägga upp min undervisning på ett sätt som gör det möjligt för reflektion, eftertanke, att få lov att vara den och där man är.
Acceptans
meditation - att tvinga sig själv
skolan - tvång
motstånd
uthållighet
"slow rörelser"
livstempo
"slowfood"
Jag blir synlig i en gemenskap
motstånd - naturlig långsamhet
friktion
rötter
pedagogisk retreat i kontrast till min vfu skola
Rsteiner skolan i kontrast till samtiden - spänningsfält
Vfuskolan i kontrast till RS skolan
Samtiden
omsorg
Arvo Pärt -Alina
Finns gud
Känslan
Ger upp första anblicken av motstånd
friktion - slow
sockerberoende
Relationell pedagogik - attityd, respekt
Dra ned på tempot är ett måste

Att tillhöra en gemenskap
Jag känner behov av att dra mig undan ibland och "fånga upp mig själv" och sedan på nytt kunna vända mig utåt till andra. Är det så jag har blivit skolad? Skulle det behovet finnas om jag på riktigt var en del av en gemenskap? PÅ riktigt....Varför behöver jag vända mig bortåt och ta hand om mig själv. Kanske för att jag inte, och även att omvärlden inte, accepterar att jag är mig själv. Förställande. Dold. Vem vill se sanningen. Att vända sig bortåt innbär ett döljande av mig själv och att jag inte är ärlig.
förnedkande

Inga kommentarer: